Automaty vendingowe BHP – zobacz, jak mogą obniżyć koszty w Twojej firmie?

Automaty vendingowe to specjalne maszyny zapewniające całodobowy dostęp do przekąsek, napojów lub innego rodzaju produktów.  Zaoszczędzają czas pracowników i obniżają koszty w firmie nawet o połowę. Stają się coraz bardziej popularne w branży BHP, ponieważ pozwalają na automatyzacja procesu wypożyczania i zwrotu narzędzi.

Nowoczesne automaty vendingowe to niskie koszty utrzymania i dostępność asortymentu przez całą dobę. Dowiedz się, jakie są rodzaje automatów vendingowych i co może się dzięki nim zmienić w Twojej firmie na lepsze.

Najważniejsze wnioski

  • Automaty vendingowe zdobywają coraz większą popularność w różnych sektorach gospodarki.
  • W Polsce są wykorzystywane nie tylko w miejscach publicznych, takich jak centra handlowe czy biurowce, ale również w firmach produkcyjnych, magazynach i sektorze usług.
  • Ich zastosowanie obejmuje dystrybucję żywności, napojów, artykułów higienicznych, a także środków BHP.
  • Automaty vendingowe BHP automatyzację wydawania środków BHP, kontrolę kosztów i lepsze zarządzanie zapasami.

Obecne zastosowania i popularność w Polsce

W Polsce trwa teraz prawdziwy boom na automaty vendingowe. To jeden z najważniejszych trendów konsumenckich 2025 roku.

Bardzo duży wpływ na tak dynamiczny rozwój tego rynku miała oczywiście pandemia koronawirusa. Rynek z 800 mln zł w 2018 roku, w ciągu 5 lat wzrósł drastycznie do 1250 mln zł. Oznacza to przyrost o aż 56,25%.

Rodzaje automatów vendingowych

Na rynku można obecnie spotkać naprawdę bardzo wiele różnorodnych automatów vendingowych. Najpopularniejsze wśród nich to:

  • automaty vendingowe bębnowe – znajduje się w nim rotujący bęben i skrytki w stożkowym kształcie. To małe, ale jednocześnie bardzo pojemne automaty.
  • automaty vendingowe skrytkowe – składają się z szafek, do których można zapakować przedmioty o różnych wielkościach. To bardzo dobre rozwiązanie na opakowania zbiorcze lub większe narzędzia czy produkty (na przykład sprzęt sportowy na siłowni, elektronarzędzia, czy też odzież roboczą).
  • automaty vendingowe szufladowe – opierają się na mechanizmie szufladowym. Przeznaczone są na przykład do zarządzania zwrotami. Są bardzo dobrze zabezpieczone, wygodne i bezpieczne.
  • automaty vendingowe typu wyrzutnia – służą wyłącznie do zwracania produktów. Świetnie sprawdzają się między innymi w zakładach pracy, w których pracownicy muszą oddać odzież roboczą. W automacie znajduje się komora załadunkowa i kosz na odpady.
  • regały windowe jumper – to szafy z szufladami, która pomieści 60 ton sprzętu oraz innych artykułów. Przeznaczone do magazynów i fabryk.
  • regały karuzelowe titan – przeznaczone do magazynów, fabryk oraz innych zakładów, która oszczędza powierzchnię. Wykorzystują mechanizm karuzelowy. Półki obracają się i przesuwają.

Podział ze względu na lokalizację (wewnętrzne/zewnętrzne)

  • Automaty wewnętrzne – przeznaczone są do użytku w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak biura, centra handlowe, czy magazyny i hale produkcyjne. Nie są odporne na negatywne działanie warunków atmosferycznych i mają słabe zabezpieczenia antywłamaniowe.
  • Automaty zewnętrzne – umieszcza się je na zewnątrz budynków, na przykład na ulicach, stacjach benzynowych, przystankach komunikacji miejskiej, czy na parkingach. Są odporne na pogodę i mają wytrzymałe obudowy.

Podział ze względu na przeznaczenie

Z uwagi na przeznaczenie automaty vendingowe możemy podzielić na:

  • automaty uniwersalne (glassfronty) – w środku znajdują się najczęściej ciepłe i zimne napoje, słone i słodkie przekąski.
  • automaty do zimnych napojów – inaczej puszkowce, są wyposażone w mechanizm sprężyn i fotokomórki.
  • kawomaty – absolutnie niezbędne w każdej firmie i biurze. Są przeznaczone do przechowywania składników oraz podawania kawy i innych gorących napojów,
  • automaty talerzowe –  często nazywa się je również shopperami i talerzowcami. Są stworzone do przechowywania i wydawania produktów delikatnych, takich jak ciastka, owoce lub jogurty.
  • automaty do napojów gorących – takich jak na przykład kawa, czy herbata. Umieszcza się je na stołach, blatach lub szafkach (tzw. table topy).
  • automaty vendingowe BHP – są alternatywą dla tradycyjnego magazynu, pozwalają na szybkie wypożyczanie i zwrot narzędzi.

Automaty przemysłowe i specjalistyczne

Można spotkać również automaty wydające w przemyśle metalurgicznym i hutniczym, automaty do szwalni, czy w branży BHP. W branży logistycznej służą do służą do dystrybucji produktów czy materiałów różnego typu, a w BHP do wydawania produktów, na przykład maseczek ochronnych.

Nowoczesne rozwiązania technologiczne

Poniższe udogodnienia sprawiają, że automaty vendingowe są jeszcze bardziej efektywne, komfortowe w korzystaniu i bezpieczne.

  • Integracja z systemami cyfrowymi – pozwala na bieżące monitorowanie zapasów i generowanie automatycznych zamówień na uzupełnienie produktów. Dodatkowo umożliwiają obsługę zdalną przez administratorów.
  • Nowoczesne metody płatności płatności bezgotówkowe, portfele cyfrowe i kody QR.
  • Zaawansowana analiza danych – opierająca się na sztucznej inteligencji i umożliwiająca uzyskiwanie raportów w czasie rzeczywistym.
  • Zwiększona personalizacja i interaktywność – interfejsy dotykowe i personalizacja oferty.
  • Automatyzacja i bezpieczeństwo – możliwość rozpoznawania użytkowników i kontrolowania dostępu do produktów.

Aspekty biznesowe

Zanim zdecydujesz się na postawienie w swojej firmie automatów vendingowych BHP, to warto przeprowadzić analizę opłacalności, zobaczyć, jakie są potencjalne zyski i okres zwrotu. Dobrze również przemyśleć metody optymalizacji kosztów.

Szczegółową ofertę automatów vendingowych dla firm znajdziesz tutaj: https://rena-pol.pl/uslugi/automaty-vendingowe-bhp/

Analiza opłacalności

Chociaż automaty vendingowe na samym początku wiążą się z koniecznością inwestycji, to zapewniają szybkie zwroty.

Wszystko to za sprawą automatyzacji procesów (zmniejszenie kosztów związanych z wydawaniem produktów).

Potencjalne zyski i okres zwrotu

Inwestycja w automaty vendingowe BHP to zmniejszenie kosztów nawet o 50%. Są tanie w utrzymaniu i zapewniają ciągłość produkcji.

Okres zwrotu w przypadku automatów vendingowych w branży BHP wynosi zazwyczaj 24–36 miesięcy, w zależności od specyfiki użytkowania i skali operacji.

Sposoby na optymalizację kosztów

Automaty vendingowe BHP pozwalają na zmniejszenie kosztów w firmie, ponieważ:

  • dają pełną kontrolę zużycia produktów;
  • zapewniają dostępność asortymentu całodobowo, przez 7 dni w tygodniu;
  • umożliwiają zdalne monitorowanie stanów magazynowych;
  • oszczędzają czas;
  • dają możliwość szybkiego pobierania produktów BHP;
  • pozwalają na tworzenie odrębnych katalogów produktów dla grup pracowników
  • dają możliwość ustalenia limitów pobrań;
  • generują raporty i wspierają proces budżetowania;
  • gwarantują bardzo duży zakres pojemności automatów i elastyczną konfiguracja komórek;
  • to automatyzacja procesu wypożyczania i zwrotu narzędzi.

Specyfikacja techniczna automatów vendingowych dla firm

Do wyboru masz kilka rodzajów automatów vendingowych BHP. Jednym z nich jest automat wydający ReloSupply 810.

  • Jego wysokość to 1915 mm, szerokość to 805 mm, a głębokość 790.
  • Oferuje możliwość umieszczenia w nim aż 810 różnych produktów, dzięki zróżnicowanej wielkości komór.
  • Jego temperatura pracy mieści się w zakresie od 5 do 40 stopni Celsjusza.
  • Waga 400 kg.
  • Pobór prądu od 15 do 100 Watt.

Wymiary i wymagania przestrzenne

Podejmując z nami współpracę, masz możliwość indywidualnej konfiguracji automatu wydającego. Wybierasz między innymi metodę dostępu do automatu, ustalasz indywidualny schemat załadunku, dopasowujesz wielkość i kształt komórek, wyznaczasz pracowników uprawnionych do korzystania z niego.

Zasilanie i zużycie energii

Konkretne dane zależą oczywiście od wielkości automatu, jego rodzaju i dodatkowych funkcji. Średnie zużycie wynosi około 300-400 kWh rocznie. Przyjmuje się, że koszt użytkowania automatu vendingowego to około 100-200 zł rocznie.

Serwisowanie i konserwacja

Serwisowanie i konserwacja automatów vendingowych polega na:

  • regularnych przeglądach technicznych;
  • czyszczeniu;
  • uzupełnianiu produktów;
  • naprawach doraźnych.

Gdy automaty są użytkowane z bardzo dużą częstotliwością, to powinny być serwisowane 1-2 razy w tygodniu. Jeżeli z mniejszą, to co 3–4 tygodnie. Pełny przegląd techniczny muszą przejść raz na kwartał lub raz na pół roku.

Nowoczesne funkcje i możliwości

  • Dostępność 24/7
  • Możliwość monitorowania ilości produktów w czasie rzeczywistym i otrzymywania raportów.
  • Czytnik obsługujący różnorodne karty zbliżeniowe.
  • Zintegrowane zarządzanie umożliwiające zdalne kontrolowanie sieci automatów.
  • Możliwość personalizacji automatu (nadanie uprawnień pracownikom, ustalenie limitów pobrań).

Podsumowanie

  • Automaty vendingowe BHP pomagają obniżyć koszty dzięki automatyzacji procesów wypożyczania i zwrotu narzędzi, kontroli zużycia produktów oraz generowaniu raportów, które wspierają budżetowanie.
  • W połączeniu z pełną dostępnością 24/7 zapewniają efektywność operacyjną i oszczędność czasu.

FAQ

  1.     Jakie są korzyści z wdrożenia automatów BHP w firmie?

Automaty BHP redukują koszty, automatyzują wydawanie środków ochrony, zapewniają lepszą kontrolę zapasów oraz dostępność produktów 24/7.

  1.     Jakie produkty BHP można dystrybuować przez automaty vendingowe?

Automaty mogą wydawać odzież roboczą, rękawice, maseczki, kaski, środki czystości, a także drobne narzędzia.

  1.     Jak działa system rozliczania wydań środków BHP przez automat?

System monitoruje każde wydanie, przypisując je do konkretnego pracownika lub projektu, co pozwala na pełną kontrolę kosztów.

  1.     Jak często trzeba uzupełniać automaty BHP?

Częstotliwość uzupełnień zależy od intensywności użytkowania, zazwyczaj od 1–2 razy w tygodniu do raz na kilka tygodni.

  1.     Czy automat BHP wymaga specjalnego przygotowania miejsca instalacji?

Automat wymaga jedynie płaskiego podłoża, dostępu do zasilania i w przypadku większych maszyn – odpowiedniej przestrzeni.

  1.     W jaki sposób zapewniacie serwis automatów BHP?

Oferujemy regularne przeglądy techniczne, naprawy, czyszczenie oraz wsparcie w zakresie uzupełniania produktów.

  1.     Czy można dostosować automat do specyficznych potrzeb naszej firmy?

Tak, automat można spersonalizować, dopasowując asortyment, wielkość komór, limity pobrań oraz uprawnienia dla pracowników.

Zadbaj o bezpieczeństwo w Twojej firmie

Skontaktuj się!